Een racefiets?

ECube_LTD_SL_29_blackline_01[1000x700]n dan begint het trainen. Dilemma: er staat alleen een (prima) mountainbike in de schuur. Uiteraard goed om te trainen, maar zo’n fiets is een stuk zwaarder dan een racefiets. Moet ik daarmee omhoog? De fiets is er prima geschikt voor qua versnellingen en techniek. Maar hij is ook “zwaar”. Het is een uitstekend aluminium frame. Lekker stevig voor het wat “ruigere” werk op de veluwe. En de bike wordt dan ook intensief door mij gebruikt. Maar hij weegt wel 12,3 kilogram! 

En daar wringt nu de schoen. Da’s best veel. En collega’s vertellen me al: elke kilo zeul je mee naar boven. Daarmee doelen ze natuurlijk in eerste instantie op mijn gewicht. Daar heb ik vorig jaar al flink aan gewerkt. Van 83 naar 74 kilo! Maar nog steeds geldt, alle beetjes minder helpen. Een goede racefiets weegt al gauw minder dan 10 kilogram. Daar kan ik dus al simpel en snel gewicht mee besparen. Ik besluit dus om het liefst met een racefiets de uitdaging aan te gaan om 6 keer de Alp d’Huez te beklimmen. En ja, ook van mijn lichaamsgewicht mag nog best een paar kilo af. Daar gaat vanaf februari extra aan gewerkt worden. 🙂

De zoektocht begint dus. En die duurt niet lang! Een goede vriend kan me wel helpen. “Je mag mijn fiets wel lenen! Die staat in de kelder te verstoffen” Zo dat komt mooi uit! een week of wat later haal ik ‘m op. Staat er een schitterende carbonframe Fuji racefiets te schitteren. Punt gaaf en brandschoon, Super gewoon…. totdat ik naar de tandwielen kijk… oei. 2 bladen voor, forse bladen! Gelijk kijk ik naar achteren. Snel tel ik het aantal blaadjes. 7 á 8. Geen tien. En ze zien er ook niet groter dan die op mijn bike. Een echte racefiets voor in Nederland. Maar een Carbon racefiets… Dat is wel luxe. Ik zeg het eerlijk tegen mijn vriend. En geef aan dat ik daar nog wel wat op bedenk. “Geen probleem als je er iets aan verandert” krijg ik te horen. image

De eerste kilometers op de fiets heb ik er ondertussen op zitten. Een groot genot. De fiets weegt inderdaad “niets”. Maar een oplossing voor het verzet, die heb ik nog niet gevonden. Ga ik tandwielen vervangen? Ik heb geen idee wat dat kost, als het al kan. Of zoek ik nog even verder naar een andere leenfiets. Kopen is geen optie. Voorlopig maak ik me er niet druk om. De heuveltjes op de Veluwe kan ik met deze Fuji met gemak aan. Ik kan nu heerlijk duurtrainen!

Nogmaals, Bedankt Raymo!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: