Hartslagmeter

tomtom multisport hrmNu ik begonnen ben met trainen en me verdiep in de nodige materie, kom ik er al snel achter dat het verstandig is om niet alleen naar snelheid en tijd te kijken.

Je lichaam trainen betekend niet steeds de gehele tijd “volle bak” te rijden. Het juist iets rustiger aan doen, afgewisseld met zogeheten interval (HIT) trainingen is veel beter. Luisteren naar je lichaam betekend ook, let op je hart.

Het besluit is dus genomen. Er moet een hartslagmeter komen. Wat ga ik doen? een simpele band, die via bluethoot met mijn smartphone praat? Kan, maar ik heb ook nog het issue dat ik geen snelheidsmeter op de racefiets heb, Daarnaast loop ik 1 keer in de week hard. Wel zo handig als je onder het sporten je hartslag kan zien. De simpele band is dus geen optie.

Omdat ik meerdere sporten “beoefen” moet het dus een apparaat worden dat ik overal kan gebruiken. Keuze valt al gauw op een sporthorloge met hartslagband. Na enig zoeken op vergelijkingssites kom ik al gauw uit op de tomtom multisport hrm. Besteld en in no time binnen. prima service.

Als ik de doos open zie ik tot mijn verrassing dat er een band bij zit waarmee ik de horloge ook op het stuur kan bevestigen. Ergo in een handomdraai kan ik ‘m ook van fiets verwisselen of weer om de pols doen voor bij het hardlopen. Prima geregeld! Nu nog uitzoeken hoe ik de data van het horloge kan doorzetten naar strava. Strava is een app/site waar ik al mijn sport/trainingsinspanningen bij hou. Na even puzzelen en uitproberen heb ik ook dit snel door. Het serieuze werk kan beginnen!

De eerste keer gelijk maar met de bike het bos in. De meter bevestig ik inderdaad eenvoudig aan het stuur, naast mijn standaard snelheidsmeter. Voor deze data engineer is het een luxe om zoveel informatie te krijgen! Ik besluit om m’n rondje te rijden zoals ik het altijd doe en dan zien wat mijn hart doet. Of het goed is of niet, negeer ik maar even. hartslagIk begin, zoals gewoonlijk, rustig aan. Mijn hartslag gaat na de eerste meters rustig aan richting de  130, als ik na 3 kilometer het bospad op rij, zit ik op zo’n 132. Lijkt me prima. Al gauw voer ik het tempo op, mijn hartslag gaat evenredig omhoog. Ik rij m’n rondje op een lekker, maar behoorlijk tempo. Het is redelijk nat en zwaar in het bos. Ik “luister” (zoals altijd) goed naar mijn lichaam, vooral de benen. Als ik uiteindelijk thuis ben, lees ik van mijn polshorloge af dat ik gemiddeld met een hartslag van 153 heb gereden. Of dat goed is, geen idee. Ik besluit me er in te gaan verdiepen en beland natuurlijk al snel op het internet.

Pas als ik de sportmedische keuring heb ondergaan, weet ik wat ik echt kan en moet doen. Tot die tijd heb ik via internet berekend dat 153 voor een duurtraining te hoog is, gezien mijn leeftijd. Dat moet iets omlaag. Prima, weer wat geleerd om zo mijn conditie te verbeteren. Vooralsnog is de sporthorloge een mooie aanwinst!

Dit bericht werd geplaatst in Trainen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

