Voedsel

img_0050-1Nu ik lekker bezig ben met de langere duurtrainingen, ga ik nadenken over voedsel en drank. Lezend op internet en pratend met enkele collega’s leer ik al snel het een en ander.

Voedsel voor meer rode bloedlichaampjes geeft meer zuurstof in het bloed. Dat geeft meer energie.  Een kiwi en/of boterham met appelstroop is dan de remedie. Een goede voorbereiding voor het trainen. Niet direct voordat je weggaat eten anders verlies je de energie die het lichaam nodig heeft om het voedsel te verteren.
Tijdens de duurtrainingen van meer dan 2 uur is het ook verstandig om bepaalde stoffen tot je te nemen. Alleen een bidon met water is dan niet voldoende. Een beetje experimenteren kan geen kwaad. Dus een pak extran sportdrank wordt gekocht. Maar dat is mij te zoet. Ik stap er snel weer vanaf. Bij duurtrainingen verlies je vocht en zout. Het is vrij eenvoudig om dat aan te vullen met een bidon met een beetje zout en BV’s citroensap voor de smaak. Wat ook super werkt is een beetje roosvicee ferro, goed voor ijzergehalte en dus rode bloedlichaampjes, oftewel extra zuurstof. Maar dit is alleen nodig als men meer dan 2 à 3 uur traint. Qua energie tijdens de training ben ik snel klaar. Mueslirepen, die bevatten veel koolhydraten en ik vind het lekker onderweg. Daarnaast is het handig om mee te nemen.

Na het trainen is het belangrijk om voedsel te nemen die spierherstel bevorderen. Eiwitten zijn dan belangrijk. Eiwitten komen veel voor in vis, kwark en chocolademelk. De laatste 2 zijn voor mij lastig.  Ik heb een behoorlijk heftige lactose intolerantie. Vis is wel een goed idee. Daar hou ik van. Een sandwich met vis gaat er wel in. Ik koop al snel een blikje makreel, in de aanbieding. Dus goedkoop om eens te proberen. En het bevalt me qua smaak wel.  Maar mijn vrouw vind het geen succes. Het stinkt verschrikkelijk zegt ze. En eerlijk is eerlijk de geur is inderdaad sterk.  Geen succes dus. Ik koop daarna een blikje tonijn.  Dat gaat al wat beter, maar de damens in huis mopperen nog.

Het product Minusl kan via de Jumbo verkregen worden. Minusl verkoopt zuivel producten zonder lactose. Ook chocolademelk en kwark. Maar het staat niet in het schap. Ik neem contact op met de lokale supermarkt en vraag of ze de genoemde producten in het schap op kunnen nemen. Een week of wat later krijg ik gehoor, ja ze worden besteld. Super! Een tijdje gaat dat goed. Tot ik m’n voet brak. Ik kochten de producten niet meer zo veel en blijkbaar was ik de enige. Al snel zijn chocolademelk en de kwark niet meer in ’t schap te vinden. De man van de jumbo had ’t al aangegeven. Herbestellingen alleen als ’t goed verkoopt. Blijkbaar was ik de enige 🙂 Nu ben ik op zoek naar een alternatief. Binnenkort maar eens vlak bij m’n werk in Apeldoorn kijken. Hopelijk dat de supermarkt aldaar de producten wel verkoopt.

Daarnaast maar eens een keer sportgelletjes gaan kopen. Ook dat wil ik wel eens proberen. Al zoekend op internet valt me op dat dit niet echt goedkoop is. Nog ong 95 dagen te gaan. De gelletjes moeten maar even wachten. Voorlopig red ik me met repen, appelstroop en roosvicee.

Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in herstellen, Trainen, Voorbereiden en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

